Чи справді спроби перетворити людей на покірних в’язнів відійшли в минуле? Запрошуємо разом із провідними львівськими митцями осмислити тоталітарний досвід засобами сучасного мистецтва.
18 травня, субота
18:30 — 22:30
З нагоди Міжнародного дня музеїв у Національному музеї «Тюрма на Лонцького» відбудеться презентація другої частини мистецького проекту PANOPTICON.
Куратор проекту Михайло Барабаш пояснює задум і суть мистецької акції, побудованої на грі слів і значень, так: «ПАНОПТИКОН — ідеальна в’язниця. Джеремі Бентам (творець паноптикону), характеризував свій винахід як «новий спосіб отримання влади одного розуму над іншим, без прикладів попереднього застосування». Справді, в нашій історії ще досить свіжими є спогади про часи, коли ціле суспільство перетворювалось на підконтрольних в’язнів, котрі слухняно і навіть із патріотичним запалом виконують накази системи. Але чи намагання перетворити людей на покірних в’язнів справді відійшло у минуле?»
«Слово «паноптикон» згодом набуло також іншого значення, — додає куратор проекту, — музею або зібрання особливих предметів. Мистецтво є чи не єдиною ділянкою людського життя, яку повною мірою ніколи не вдавалось «ув’язнити» і зробити повністю підконтрольною режиму. Одне слово: пам’ять, пересторога на майбутнє і шлях до визволення із паноптикону».
Програма PANOPTICON II складається з трьох частин: візуальної, музичної та теоретичної.
Візуальна частина PANOPTICON II
Третій поверх музею
Мистецькі плакати, відеоінсталяції та об’єкти таких авторів, як Михайло Барабаш, Тереза Барабаш, Сергій Петлюк, Анатолій Татаренко, Ярко Філевич.
Теоретична і музична частина PANOPTICON II
Другий поверх музею
Доповіді про переслідування мистецької еліти у другій половині ХХ століття, спогади львівських митців та інтелектуалів.
Твори композиторів ХХ — початку XX століття, зокрема прозвучить фінал славнозвісного «Квартету на кінець часу» Олів’є Мессіана, у виконанні ансамблю сучасної музики «ConstantY» з участю Юрія Булки (кларнет), Юрія Гурана (флейта), Наталії Кожушко (флейта), Сергія Коровяцького (віолончель), Остапа Мануляка (фортепіано, електроніка), Остапа Манька (скрипка), Тараса Менцинського (віолончель), Світлани Піонтківської (віолончель), Марії Ткачик (скрипка).
«Укладаючи музичну програму виступу ансамблю «ConstantY», композитор Остап Мануляк добирав твори, зосереджені на драматизмі межовості, усвідомленні зміни часів та світів як систем, що окреслюють складне плетиво культурних, світоглядних традицій і стереотипів, що проектуються на твори мистецтва», — розповідає заступник директора музею Вікторія Садова.
Нагадаємо, перший етап проекту PANOPTICON відбувся у Національному музеї-меморіалі «Тюрма на Лонцького» у 2012 році під час «Ночі музеїв» і показав, наскільки сучасне мистецтво є дієвою арт-терапією психологічних травм тоталітарного минулого, адже дає можливість осмислити його засобами сучасного мистецтва.